Saturday, March 24, 2018

Masaai mara ensimmäiset päivät /Masaai Mara first days

Terveisiä täältä Masaai-alueelta!

Perillä ollaan oltu jo muutama  päivä,nettiyhteys on erittäin huono Masaai alueen lodgeissa,mutta lentokentältä voi ostaa datakortin niin on hieman paremmat mahdollisuudet saada jonkinlaisen nettiyhteyden.
Kun vihdoin saavuttiin  Nairobiin keskiviikko aamuna  klo 08.30,meille tuli hieman kiire vaihtaa seuraavaan lentoon,joka lähti 10.30,mutta toiselta lentokentältä ..ja ainoastaan yksi päätie lentokentältä Nairobin keskustaan ja siihen päälle ruuhka aika afrikkalaisten tyyliin ,joten elettiin jännityksessä ethisimmekö. Onneksi ehdittiin mutta tämän takia on aina varattava riittävästi aikaa siirtymisiin kenttien välillä ja mielellään yöpyminen nairobissa 1yö ennen siirtymistä Masaai maraan. Masaai maraan voi joko lentää ,kesto noin 1h,tai teitse,kesto noin 6h erittäin huonolla tiellä viimeiset 2h matkasta,laitan kuvia tiekunnosta kun lähdemme kohti Nairobia autolla. Tie on tarkoitus uusita seuraavan kahden vuoden sisällä. Mutta lento on kätevä ja helppo tapa matkustaa,pitää vain ottaahuomioon pienkoneen eri laukkumääräykset: laukkujen yhteispaino (ruumaan menevä ja käsimatkatavarat) saa olla max 15-20kg ja pitää olla pehmeä laukku.

Lento meni sujuvasti AirKenya lennolla ja pitkän matkustamisen jälkeen oli ihanaa saapua majoituspaikalle Ngerende Island Lodge. Vastassa meitä odotti  Masaai henkilökunnan tervetuliaistanssi ja laulu...ja korkeat hypyt.

Sää oli miellyttävä ja saimme hetken levätä omassa huoneessamme ennen iltapäiväsafaria.
Huoneemme sijaitsi ihan Marajoen reunalla joten istuimme terassillamme ja ihailimme maisemia ja seurattiin muutamaa virtahepoa vedessä.

Iltapäivällä lähdimme safarille ja näimme erittäin paljon eläimiä: kirahveja,seebroja,erillaisia antilooppeja,leijonia,elefantteja,hyeenan ja paljon muuta. Itse nautin safariajoilla eläimien näkemisestä myös maisemista,voin istua ja vain tuijottaa ympärilleni 😊

Illalla istuimme hetken nuotion äärellä ennen illallista. Juttelimme perheen kanssa joka oli englannista ja perheen tytär oli perustanut säätiön kerätäkseen rahaa paikallisen  koulun rakentamista varten,koska kouluja ei ole riittävästi ja lapset joutuvat pieninä muuttamaan joko pois kotoa jonkun muun perheen luokse joka asuu lähellä koulua,voi olla 100km tai kauempana kotoa,tai sitten moni lapsi jää ilman koulunkäyntiä,joten tämä englantilainen nainen oli perustanut säätiön koulun rakentamista varten ja seuraavana päivänä oli avajaistapahtuma koululla minne olivat menossa.

Seuraavana aamuna nousimme aikaisin auringon noustessa ,lämmin päivä edessä,ja jatkoimme matkaa seuraavaan paikkaan joka sijaitsi Masaai Mara luonnonpuiston sisällä. Eli Masaai Mara puiston laidalla sijaitsee safariaalueita jotka ovat heimojen omistuksessa (conservancies). Mitään aitauksista ei ole Masaai Mara puistoon ja näiden heimoalueiden välillä,joten eläimiä näkee myös hyvin conservancy alueilla. Kun majoittuu puiston sisällä on maksettava 80USD päivämaksun jokaisesta päivästä puistossa ,joten moni majoittuu puiston ulkopuolella missä maksuja ei ole ja eläimiä myös löytyy,samalla voi tehdä retken paikalliseen kylään ja kouluun. Joten saadakseen parhaimman mahdollisen kokemuksen Masaai alueesta vietäisiin muutaman yön kansallispuiston ulkopuolella eläinrikkaalla alueella ja kävisin tutustumassa paikalliseen kylään ja kouluun safari ajojen lisäksi ,ja sitten muutaman yön viettäisin puiston sisällä ja maksaisin sen 80USD puistomaksun niistä öistä jotka puistossa vietän.
Me teimme kokopäivä safariajon kansallispuistossa siirtyessämme majoituspaikkaan Ngerende Lakeview,joka sijaitsee kansallispuiston sisällä,ja matkallamme näimme paljon eläimiä. Tässä meidän taitava opas Korieta ja kuljettaja Manuel mieheni Nicon seurassa.

Myöhään iltapäivällä olimme perillä seuraavassa majotuskohteessa ja taas meitä odotti ihana huone😊

Koska olimme tehneet kokopäiväsafarin oli ihanaa vain nauttia maisemista omalta terassilta ....ja valkoviini maistui erinomaiselta 😊

Seuraavana aamuna heräsimme  luonnon ääniin ja upeaan auringon nousuun noin klo 06.30 ja siitä se päivä sitten alkoi.

Lisää matkakertoumuksia tulossa taas lähipäivinä. Nyt on ollut tosi lämpimät päivät,lämpötila on varmaan ollut siinä +30 viimeiset päivät.
Lämpimin Terveisin Jannika

ENGLISH

Hellos from Masaai Mara!

That moment when arriving at the lodge after a long journey ...it feels like heaven !
We had a very quick change of airport in Nairobi when arriving on Wednesday morning,we just made it! Luckily ,as it was the only flight of the day with Air Kenya to Maasai Mara.
When we arrrived we had a very nice welcome,the Masaai men walked us the whole way into camp,singing and dancing. After that we had time to relax and enjoy the view of Mara river from our room ,I just love the sound of water ,it has such a calming effect and I dozed off for a while on the terass.
Ngerende island lodge is a lovely camp and we enjoyed our stay there very much. In the afternoon we did a gamedrive with our great guide Korieta and driver Manuel.
We saw plenty of animals in the area, elephants,giraffes,zebras,lions,hyena and so many different anilopes.
 Ngerende island lodge is situated in a conservancy outside Maasai Mara national park,but as there is no fences wild animals move freely between the national park and areas around. For staying inside the national park you pay a entrance fee of 80usd for ever day you stay inside,therefore I think it is a great way to combine a few nights outside the national park doing gamedrive a and visiting a local village/school and then spend a few nights inside the park.
After our night at island lodge we did a full day gamedrive into Maasai Mara as our next camp,Ngerende lake view, was located along the Mara river inside the national park. We had a sunny and pleasant day ,saw once again many animals,had a lunchpack with us that we enjoyed under a tree,I'm always amazed how quickly time flies by on safari.
Our next camp had spacious and great rooms ,we had our own pool on our terass,and after a long day on safari, a drink and the view was all we needed😊
The next morning we woke up to the sound of the bush and a beautiful sunrise.
We have been very lucky with the weather ,no rain since we arrived and temperatures around +30.